Muriel Barbery: Siilin eleganssi

Tarinan pääosassa on kaksi siiliä. Tai ei siiliä, vaan ihmistä, jotka käyttäytyvät kuin siilit. Nostavat piikit pystyyn heti, kun joku yrittää lähestyä ja menevät piiloon. Renée Michel on päällepäin aivan tavallinen keski-ikäinen ovivartija, joka on kaikille talon asukkaille tärkeä mutta huomaamaton hahmo. Mutta hänellä on salaisuus. Hän on oikeasti älykäs, itseoppinut sivistyksen ylistäjä, joka lukee kotonaan fenomenologiaa. Oppineisuuttaan hän ei kuitenkaan halua paljastaa muille vaan piiloutuu ovenvartijan roolin taakse.

Barbery

Totuushan on, että kirjat ja sanat ovat ihmeellisen tehokkaita aseita taistelussa kädellisen aggressiivisuutta vastaan, ja näin minustakin tuli sivistyksen suitsima ihminen joka ammentaa kirjoitetuista merkeistä voiman vastustaa omaa luontoaan.”

12-vuotias, Renée Michelin vartioiman talon asukas, Paloma Josse, puolestaan on elämäänsä ja perheeseensä kyllästynyt nuori nainen, joka suunnittelee omaa itsemurhaansa ja kirjaa syvällisiä ajatuksiaan ylös.

Rouva Michelin elämä liikahtaa paikoiltaan, kun taloon muuttaa japanilainen Kakuro Ozu. Rouva Michel, joka ei koskaan ole uskonut luokkien väliseen ystävyyteen, tuntee outoa läheisyyttä Ozun kanssa. Samalla Paloma kiinnostuu ovivahdista ja joutuu pohtimaan itsetuhoisia aikeitaan uudestaan.

Rouva Michel… Miten sen sanoisi? Hän on selvästi älykäs. Ja silti hän yrittää kaikin voimin , oikein tosissaan, esittää ihan tavallista ovenvartijaa ja näyttää idiootilta.”

Kirja on tarina kahdesta itsensä ulkopuolisiksi tuntevasta ihmisestä, joihin ei aseteta ulkopuolelta juurikaan odotuksia, mutta jotka ovat odotuksia älykkäämpiä ja joutuvat piilottelemaan sitä. Michelille iloa tuo filosofien pohdinnat ja rakkaus kielioppiin, jonka myös Paloma jakaa.

Yhteiskunnan hyväosaisilla, jotka kohtalo on vapauttanut köyhille lankeavista rasitteista, on kaksin verroin velvollisuuksia: heidän tulee rakastaa kielen ihmeellisyyttä. Se että joku Sabine Pallières ei välitä oikeasta välimerkkien käytöstä on sitäkin suurempi pyhäinhäväistys, koska samaan aikaan on löyhkäävissä asuntovaunuissa tai surkeissa slummeissa syntyneitä loistavia runoilijoita, joille kielen kauneus on pyhää ja loukkaamatonta. Rikkaiden velvollisuus on huolehtia kauneudesta. Muuten he joutavat kuolla.”

Barbery kirjoittaa hienovaraisesti piilotetuista kyvyistä sekä herkistä luokka- ja sosiaalisista suhteista. Ne osoittautuvat kuitenkin Renée Michelille ylitsepääsemättömiksi.

Rikkaat tuntuivat ajattelevan, että vaatimattomasti elävät ihmiset, joilta puuttuu rahan ja seurustelutaidon suoma happi, kokevat tunteetkin heitä laimeammin. Koska olimme ovenvartijapariskunta, tuntui selvältä että katsoimme kuoleman kuuluvan elämän normaaliin kulkuun, kun se äveriäille olisi merkinnyt traagista epäoikeudenmukaisuutta.”

Paloma jää välillä hieman epäuskottavaksi ja epäselväksi jää myös hänen itsetuhoisuutensa motiivi. Lapsi ei vaikuta erityisen masentuneelta, ainoastaan kovin tylsistyneeltä ja turhautuneelta. Barberyn kerronta on eleganttia ja vaivatonta. Kirja on ennen muuta ylistys sivistykselle ja taiteelle.

Sillä taide on tunnetta, jota halu ei hallitse.”

Samalla se on surullinenkin kuvaus yksinäisyydestä, joka voi näyttäytyä monin eri tavoin.

Osallistun kirjalla Helmet2018-lukuhaasteeseen #47 (kirja kerrotaan lapsen näkökulmasta).

Muriel Barbery: Siilin eleganssi
L’Élégance du hérisson
Suom. Anna-Maija Viitanen
2006, Gummerus
374s.
Kansi: Kuva: iStockphoto

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s