Petina Gappah: Pimeydestä loistaa valo

”Kuvaus tohtori Livingstonen viimeisistä vuosista, maallisista päivistä ja matkasta sisämaasta Afrikan rannikolle hänen afrikkalaisten toveriensa kertomana.” Näin tiivistetään tarinan juoni zimbabwelaisen Petina Gappahin romaanin alkusivuilla. Asetelma on siis mielenkiintoinen. Kuuluisat Victorian putouksetkin (uudelleen)nimenneen tutkimusmatkailijan palveluskunta matkaa kuukausia kestävän taivalluksen läpi viidakon saadakseen lähetettyä kuolleen isäntänsä takaisin Englantiin. Jos Livingstonen omissa ja hänestä kertovissa matkakertomuksissa onkin ollut vahva länsimaisen valkoisen miehen ja siirtomaaherran äänenpaino, Gappah keikauttaa omassa tarinassaan asetelman ympäri: nyt puheenvuoron saavat Livingstonen tutkimuskohteet, retkikuntalaiset ja uskollisetkin palvelijat.

Pimeydestä loistaa valo -kansikuva

Ääneen pääsevät retkikunnan kokki, Halima, jonka rempseä puhetyyli ja kupliva huumori elävöittävät kerrontaa, sekä lapsena orjaksi myyty mutta sittemmin opintielle päässyt, vahvan kristillisen herätyksen kokenut Jacob Wainwright, joiden kertojanäänet vuorottelevat tarinassa. Lisäksi kirja esittelee koko joukon persoonallisia retkikuntalaisia.

Mutta moni raukka ei ole niin kuin Halima. Vapaus on myrkkyä, jos ei osaa olla vapaa. On raskasta olla oma herransa, jos ei ole koskaan ollut vapaa. Kaduilla vaeltelee nyt satapäin vapautettuja orjia, joilla ei ole mitään tekemistä, koska arabit eivät halua maksaa heille palkkaa.”

Gappahin tarina perustuu tositapahtumiin mutta on fiktiivinen. Gappah ammentaa tarinaansa pitkästä lähdeluettelosta ja osa tekstistäkin on kirjoitettu päiväkirjamuotoon, joskin fiktiiviseen sellaiseen. Gappahin tapa sekoittaa faktaa ja fiktiota jättää paljon tulkinnanvaraa lukijalle.

Minun on ollut vaikea saada käsitystä heidän luonteistaan. Toisinaan he tekevät huomattavan hyviä tekoja ja toisinaan hämmästyttävän päinvastaisia. En ole kyennyt vahvistamaan heidän hyvyytensä vaikuttimia enkä pääsemään selvyyteen sydämettömyydestä, joka saa heidät syyllistymään pahuuteen. Pitkän havainnoinnin jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että he ovat vain samanlainen selittämätön sekoitus hyvää ja pahaa kuin ihmiset kaikkialla muuallakin.”

Ratkaisu keikauttaa kertojiksi kolonialismin toteuttajien sijaan sen kohteet nostattaa väkisinkin odotuksia jonkinlaisesta kolonialismin kritiikistä. Vaikka Gappah valottaa orjakaupan, lähetystyön ja kolonialismin seurauksia, hän ei kuitenkaan tyydy vain osoittelemaan tai syyttelemään vaan näyttää hahmonsa inhimillisessä valossa vikoineen ja heikkouksineen päivineen.

Kun kannoimme bwana Daudin ruumiin Afrikasta, veimme mukanamme myös kartat suuresta Lualabajoesta, jota miehet hänen maailmassaan kutsuivat myöhemmin tohtori Livingstonen viimeiseksi suureksi löydöksi. Mitä jos olisimme tienneet, että viimeinen uskollisuudenosoituksemme bwana Daudia kohtaan johtaisi lastemme pettämiseen ja sinetöisi heidän ja heidän lastenlastensa kohtalon; että bwana Daudin piirtämä Lualaba oli mahtavan Kongojoen suu, tuhomme alkulähde, vesireitti, jota pitkin valkoiset miehet pääsivät kulkemaan Winchester-kiväärit tanassa ja Maxim-konekiväärit ladattuina? Että jo yhdentoista vuoden kuluttua Englanti, jonka kuuluisan pojan olimme palauttaneet kotiin, kokoontuisi muiden maiden kanssa pöydän ääreen ja piirtäisi huolettomasti viivoja karttaan asettaen rajoja paikkoihin, joissa niitä ei ollut ikinä ollut, ja repien kansakuntia ja perheitä hajalle.”

Poliittisten palopuheiden pitämisen sijaan Gappah on ennen muuta tarinankertoja ja se on myös hänen vahvuutensa. Ruumiinkuljetusmatka halki viidakon onkin aikamoinen seikkailu, mutta välillä matkanteko on hidasta paitsi konkreettisesti myös kerronnallisesti. Jäin kaipaamaan enemmän tarinallisia käänteitä ja jännitteitä, joita oivaltavasti rakennettuun asetelmaan olisi kyllä mahtunut.

Petina Gappah: Pimeydestä loistaa valo
Out of darkness, shining light
Suom. Aleksi Milonoff
2019, Tammi
372s.
Kansi: Eevaliina Rusanen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s