Karl Ove Knausgård: Kesä

Vuodenajat-sarjan viimeisessä osassa on päästy vuodenajoista valoisimpaan, iloisimpaan ja keveimpään. Lapsi, jolle sarjan teokset on kirjoitettu, on päässyt taaperon ikään. Knausgård jatkaa osassa sarjan ensimmäisistä osista tuttua kirjoitustyyliä: pieniä lyhytproosatekstejä, joissa palataan paljolti myös luonnon ihmeiden äärelle. Seassa on myös päiväkirjatekstejä kesän ajalta.

Koska vesi vatkaa nykyisin kermamme, hiili harjaa hampaamme, bensiini kuljettaa meitä paikasta toiseen, tuuli pesee pyykkimme ja atomiydinten reaktiot imevät pölyt huoneistamme, meidän tarvitsee rasittaa itseämme vähemmän, mutta säästöön jääneet voimat eivät suinkaan vahvista meitä, päinvastoin me rappeudumme ja lihomme ja paikataksemme tilannetta käymme päivän päätteeksi lenkillä, siis juoksemme pitkin teitä, mikä on silkkaa energian tuhlausta, voimat huononevat, mutta sillä voimalla ei saavuteta mitään, se menee hukkaan, ja sellaisesta toiminnasta voisi sanoa, että ihminen on ahdistanut itsensä nurkkaan, tai päinvastoin, että tämä se vasta ihmisyyden kruunaakin ja kohottaa meidät muitten eläinten yläpuolelle – päämäärätön juokseminen.”

Jos Kevät-osassa liikuttiinkin välillä raskaissakin vesissä, Knausgårdien avioliiton syvässä päädyssä, Kesä on täynnä iloa ja huomioita arkisista pienistä, tavallisista asioista, kuten vaikkapa jo jokseenkin kuluneestakin vertailusta ampiaisten ja ihmisten välillä.

Jos haluaa verrata ampiaispesää johonkin ihmisyhteisöön, antiikin Kreikan kaupunkivaltiot lienevät lähin vastine: jokaisella kaupungilla oli itsehallinto ja joitakin erityispiirteitä, mutta niissä puhuttiin samaa kieltä ja elettiin jokseenkin samanlaisessa kulttuurissa. Eli jos mehulasissa vieraillut ampiainen lentäisikin jostain syystä toiseen pesään, se tuntisi olonsa siellä kotoisaksi mutta olisi kuitenkin vieras, kuin ateenalainen Spartassa. Se ei tietenkään tee ampiaisista mitään demokraatteja tai filosofeja, mihinkään ampiais-Herakleitokseen tai -Sofokleeseen on turha odottaa törmäävänsä, ja nimenomaan kehittyneen yhdyskuntakoneiston ja yksilöiden sangen rajallisen älykkyyden ristiriita tekee ampiaisista niin mielenkiintoisia: miten ne voivat saada aikaan sellaisen kokonaisuuden, jota eivät itse pysty hahmottamaan, saati ymmärtämään?”

Luonnon ja arkisen elämän pienten ihmeellisyyksien lisäksi välissä vilahtaa Knausgårdin omia pohdintoja omasta elämästään, kirjailijan suosikkiaiheesta.

Vanhenemisessa ei ole pahinta kuoleman lähestyminen eikä terveyden heikkeneminen eikä se, että helpoista ja yksinkertaisistakin asioista tulee työläitä. Sen tietää kyllä etukäteen. Pahinta on se, että katoaa. Se taitaa koskea erityisesti naisia. Tämä tuli minulle täytenä yllätyksenä – kukaan ei näe minua.”

Vuodenaikasarjan päätösosan äärellä on mielekästä pohtia koko sarjaa myös kokonaisuutena. Taisteluni-sarjan mahtipontinen henkilökohtaisuus on tällä kertaa keventynyt rutkasti, joskin Knausgård herkästi edelleen ammentaa omasta – ja perheensä elämästä – ja jo lähtökohtaisesti sanoo kirjoittavansa omalle lapselleen. Kokonaisuutena sarja on jossain määrin toisteinen ja ajoittain lyhyiden tarinoiden tavallisuus ja keveys tarjoilevat hieman puisevaa luettavaa. Ajoittain viehättävää, välillä syvällekin sukeltavaa tarinointia, mutta varsinaisia uusia ulottuvuuksia nämä neljä kokonaista kirjaa eivät toisiinsa nähden välttämättä juurikaan tarjoa. Ne ovat kuitenkin enemmän sitä mitä oikeastaan sanovatkin olevansa: henkilökohtaisia, perheenjäsenelle osoitettuja muistoja, anekdootteja ja selityksiä.

Osallistun kirjalla Helmet2021-lukuhaasteeseen #48 (kaksi kirjaa, jotka kertovat samasta aiheesta).

Karl Ove Knausgård: Kesä
Om sommaren
Suom. Jonna Joskitt-Pöyry
2016, Like
397s.
Kansi: ei mainittu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s