Koko Hubara: Bechi

Koko Hubara tunnetaan erityisesti toimittajana ja Ruskeat tytöt -median perustajana sekä rodullistettujen ihmisten näkökulmia esiin tuovana yhteiskunnallisena keskustelijana. Hänen esikoisromaaninsa Bechi sivuaa myös näitä aiheita, mutta keskittyy erityisesti tuttuun yhtälöön: äidin ja tyttären väliseen suhteeseen.

Kirjan toinen päähenkilö Bechi on Helsingissä asuva, kolmekymppinen opiskelija, joka viimeistelee graduaan. Hänen äitinsä on jemeninjuutalaista sukua oleva kirjailija, joka muutti aikanaan Suomeen Israelista paetakseen kohua herättäneen omaelämäkerrallisen ja rajoja rikkovan romaaninsa (nokkelasti nimeltään ”Shoshana Ayin. kävi täällä”) aiheuttamaa myrskyä ja myös kohdattuaan suomalaismies Hannun Kibbutseilla. Shoshana Ayin. on iso persoona, taiteilijaluonne, joka on kärsinyt myös syömishäiriöstä. Kun Bechi tulee raskaaksi, asettuvat molempien naisten odotukset, menetykset ja unelmat vastakkain tavalla, josta syntyy vimmaista, tuttua mutta kiinnostavaa, äidin ja tyttären välisen suhteen kuvausta. Suhteen, joka on yhtä aikaa täynnä rakkautta ja jatkuvia yhteenottoja.

Shoshana Ayin. On toivonut tuosta päivästä lähtien, ja toivoo yhä ja edelleen, että edes toinen hänen vanhemmistaan olisi välittänyt hänestä. Omistanut hänet. Ollut huolissaan.”

Mä olin oikeassa. Taas tätä! Mutsi karjui ja nousi ylös niin voimalla, että mä meinasin tippua sohvalta lattialle. Ihan kuin olisin ollut isoissa vauhdeissa keinussa, se oli pelottavaa mutta kuitenkin tuttua ja turvallista.”

Bechi ei esimerkiksi halua lukea äitinsä kohua herättänyttä romaania ja Shoshana ei puolestaan halua rasittaa tytärtään menneisyydellään. Sieltä kuitenkin pulpahtelee pintaan asioita, jotka asettuvat äidin ja tyttären väliin, yhtä lailla kuin Bechin omat odotukset äidilleen raastavat heidän välejään.

Shoshana syytti kaikesta itseään. Niin teki myös Sha’ame. Mutta Sha’ame ei tehnyt siitä numeroa. Hän teki siitä kruunun itselleen.”

Ulospäin ei näy, että mutsi on hullu. Mä näen sen profiilin Ekbergin ikkunan läpi.”

Sekä äidillä että tyttärellä on omien kipeiden tarinoidensa taustalla salaisuuksia, henkilökohtaisia haavoja, mutta myös se ylisukupolvinen äitiyteen ja naisena olemiseen liittyvä perintö, kokemukset ja myytit. Näitä uusinnetaan molempien päähenkilönaisten tarinoissa ja tietenkin niitä pyritään tekemään näkyväksi ja niistä pyristellään irti. Tarinan takaa paljastuu rankkojakin asioita.

Hubaran teoksella on yhtymäkohtia paitsi hänen omaan (itse kertomaansa) henkilöhistoriaansa myös hänen yhteiskunnalliseen toimintaansa, mutta romaanina Bechi on silti ilahduttavan itsenäinen ja taiteellisesti vahva teos. Vaikka se käsittelee myös yhteiskunnallisia teemoja, se onnistuu tekemään sen alleviivaamatta ja luontevaa, kirjallisuuden keinoja hyödyntävää mutta uskottavaa kieltä kerrontaa ja kieltä käyttäen. Kieli soljuu kauniisti, mutta ei korosta itseään liikaa.

Pelko on alkukantainen reaktio, jolle ei valitettavasti mahda mitään. Mutta vielä enemmän mä pelkäsin sen hiljaisuutta, hyvyyttä, hevonpaskahellyyttä. Mä valitsin huonoista vaihtoehdoista mieluummin äidinraivon kuin äidinrakkauden, hengittävän mylvinnän kuin tappavan kiltteyden. Koska jälkimmäinen oli valhetta, kuolema. Ei-totta, ja ei-olemassa.”

Bechi on omaääninen teos, jonka kuvaukset äitiydestä ja lähisuhteista ovat välillä viiltävän teräviä. Se onnistuu olemaan samaan aikaan raju ja lohdullinen.

Osallistun kirjalla Helmet 2022 -lukuhaasteeseen #18 (kirjan on kirjoittanut toimittaja).

Koko Hubara: Bechi
2021, Otava
208s.
Kansi: Tuuli Juusela

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s