Lydia Sandgren: Läpileikkaus

Ruotsalaisen taiteilija Gustav Beckerin teosten retrospektiivi lähestyy. Lähes koko Göteborgin kaupunki odottaa näyttelyä. Beckerin kummityttärelle Rakelille näyttelyyn liittyy kuitenkin myös kipeitä muistoja. Hänen äitinsä Cecilia on kadonnut 15 vuotta aiemmin. Rakelin äiti oli myös Gustavin kuuluisimman maalauksen päähahmo, joten näyttelyn lähestyessä Rakelin on lähes mahdotonta paeta menneisyyden haamuja.

Samaan aikaan seurataan myös Rakelin isän omaa sisäistä taistelua. Martin Berg on kustannusalalla työskentelevä, kirjailijan työstä aikanaan haaveillut mutta sen suhteen unelmansa kuopannut, katkeroitunut mies.

Romaani kulkee kahdessa aikatasossa, jossa seurataan kolmen keskushenkilön – Martinin, Gustavin ja Cecilian – tutustumista ja yhteistä menneisyyttä. Ystävykset tulevat erilaisista taustoista, mutta päätyvät kaikki taiteen maailmaan.

Martinin kirjahyllyä kommentoitiin usein, ja totta puhuen se olikin aika vaikuttava. Jopa Britta oli nyökännyt hyllylle arvostavasti, vaikka hänen oma kirjakokoelmansa rajoittui kasaan kellastuneita Agatha Christie -pokkareita, jotka hän oli lukenut moneen kertaan eri aurinkotuoleissa ja riippumatoissa samalla kun natusteli ylettömiä määriä lakritsinauhaa.”

Sandgren kuvaa kiinnostavasti ruotsalaisia taide- ja erityisesti kirjallisuuspiirejä. Myös kustannusalan kiemurat tulevat tutuksi. Sandgrenin romaani on samaan aikaan henkilövetoinen ja sivistynyt. Siitä huokuu perehtyneisyys maan kulttuurikiemuroihin. Vaikka teksti on paikoitellen hieman puuduttavankin runsasta, on kokonaisuus silti kiinnostavasti rakennettu lukuromaani.

Lydia Sandgren: Läpileikkaus
Samlade verk
Suom. Sanna Manninen
2020, WSOY
718s.
Kansi: Martti Ruokonen / Migue Sobreira, Arcangel

Jätä kommentti