Eka Kurniawan: Kauneus on kirous

Indonesiaan sijoittuvia romaaneja ei usein tule suomennettuina vastaan, joten Eka Kurniawanin romaani on siksikin harvinainen tapaus. Romaani sukeltaa indonesialaisen prostituoidun Dewi Ayun maailmaan. Dewi on synnyttänyt tyttären, mutta pitää sitä jälleen kirouksena, sillä

”’Suurempaa kirousta ei ole kuin synnyttää kauniita tyttöjä maailman, jossa miehet ovat häijyjä kiimaisia koiria.’”

Tämän toteaman ympärille tuntuu rakentuvan koko romaanin juoni. Dewi vaipuu jonkinlaiseen kuolemanhorrokseen pariksikymmeneksi vuodeksi herätäkseen haudastaan sen jälkeen uuteen maailmaan, joka ei kuitenkaan ole muuttunut yhtään paremmaksi.

Kurniawanin romaani kertoo Dewistä ja tämän lukuisista tyttäristä ja näiden rajusta elämästä.

Kurniawanin romaani ammentaa indonesialaisesta kansanperinteestä ja sekoittaa kerronnassaan maagista realismia, mielikuvituksellisia tapahtumia ja yhteiskunnallistakin sanomaa. Se syväluotaa Indonesian historiaa ja erityisesti naisten karua asemaa kautta vuosikymmenien. Kurniawanin kuvaama maailma on ronski ja raju, kieli on kaunista mutta asiat, joista se kertoo rumia ja väkivaltaisia. Maailma on äärimmäisen väkivaltainen erityisesti tytöille ja seksuaalista väkivaltaa tapahtuu jatkuvasti.

Romaani on rajuudessaan hätkähdyttävä ja sen väkivaltaisuus ajoittain raskastakin. Henkilöiden osalta tarina liikkuu ajassa välillä niin suuria harppauksia, että perässä on hankala pysyä. Kurniawan keskittyy myös ennen muuta suuriin linjoihin tarkan henkilönrakentamisen sijaan, joten hahmot jäävät hieman etäisiksi.

Tarina avaa kuitenkin avartavan ikkunan Indonesian historiaan ja kulttuuriperimään. Ylipäätään kulttuuritekona voidaan pitää suomennosta maasta, jonka nykykirjallisuus on toistaiseksi ollut käännöskirjallisuudessa melko pimennossa.

Osallistun kirjalla Helmet 2023 -lukuhaasteeseen #38 (kirjan tarina perustuu myyttiin, taruun tai legendaan).

Eka Kurniawan: Kauneus on kirous
Cantik Itu Luka / Beauty is a Wound
Suom. Jaana Kapari-Jatta
2017 (2002), Gummerus
495s.
Kansi: Jenni Noponen

Jätä kommentti