JP Delaney: Usko minua

Claire Wight on nuori brittinäyttelijä, joka on muuttanut Yhdysvaltoihin luomaan uraa, mutta näyttelijäntyö ei kuitenkaan ole vielä ottanut tulta alleen. Elättääkseen itsensä hän suostuu avioeroihin erikoistuneen firman houkutuslinnuksi. Hänen tehtävänään on napata kiinni uskottomia aviomiehiä, houkutella heitä tekemään hänelle riettaita ehdotuksia ja sitten nauhoittaa nämä ehdotukset voitokkaita avioerokäsittelyitä varten.

Nyt te mietitte, kuka minä oikeastaan olen ja mitä teen täällä New Yorkissa. Haluatte toisin sanoen tietää minun taustatarinani.”

Erään Clairen ”pokan” kohdalla käy kuitenkin kinkkisesti. Miehen, Patrick Foglerin, puoliso, Stella Fogler, nimittäin murhataan raa’asti ja poliisit uskovat aviomiehen olevan syyllinen. Pian poliisi saapuu Clairen pakeille: hänet halutaan houkutuslinnuksi, kaivamaan miehestä ulos tunnustus teostaan. JP Delaney jännärin juoni ei tietenkään ole näin yksinkertainen, vaan tarina vääntyy monille kierteille ja pian on epäselvää, kuka loppujen lopuksi viettelee ja kenet.

JP Delaney ammenttaa psykologisessa trillerissään persoonallisuuksien monista ulottuvuuksista ja yrittää useaan otteeseen huijata myös lukijaa, joka päätyy tarinan edetessä epäilemään kaikkia vuorotellen. Jännäri on perusviihteellistä jännitysdraamaa, jonka lopulliset ratkaisut koettelevat jälleen uskottavuuden rajoja.

JP Delaney: Usko minua
Believe Me
Suom. Satu Leveelahti
2019, Otava
400s.
Kansi: Antoha713/shutterstock, www.asmithcompany.co.uk

Jätä kommentti