Anna-Leena Härkönen: Huomenna hän ei tule

Kuusikymppinen Elsa on jäänyt leskeksi Hannu-miehen kuoltua. Liitossa Elsa on sietänyt paljon, pettämistä ja lapsettomuutta. Yksin jäämisen myötä kasvoille lyö kuitenkin yksinäisyys. Elsa päätyy järjestämään uudenvuoden juhlat, joihin ei kuitenkaan tule ketään. Niinpä Elsa vetää kännit ja päätyy talonsa pihalle ilman kenkiä, aikomuksenaan lähteä karaokebaariin jatkamaan iltaa. Täydelliseltä katastrofilta Elsan kuitenkin pelastaa naapurin nuorukainen Valtteri, joka sattuu pihalle Elsan kanssa yhtäaikaa. Pian Elsalle selviää, että Valtteri on seksityöläinen. Ennen lähtöään Valtteri jättää Elsalle yhteystietonsa.

Loppu on arvattavissa, mutta kerrataan se vielä: Elsa päätyy ottamaan yhteyttä Valtteriin ja niin alkaa omalaatuinen suhde, joka alkaa Elsan päässä kehkeytyä joksikin muuksi kuin mitä sen on tarkoitus olla. Seuraa tunteiden vuoristorataa, kun keski-ikäinen yksinäinen leskirouva ihastuu nuoreen seksityöläiseen.

Kaikki tuntui muuttuneen salakavalasti muuksi. Missikisat lakkasivat olemasta tämän maan tärkein asia. Kirjastoista sai lainata suurinpiirtein pilkkivehkeitä. Loukkaukset laimennettiin hymiöillä.”

Elsa on Härkösen tyyliin stereotyyppinen mutta monikerroksinen päähenkilö. Romaanissa taivastellaan nykymenoa, kuten Härkösen romaaneissa hänen henkilöhahmojensa suilla usein, mutta samaan aikaan rikotaan myös rajoja. Vanhemman naisen ja nuoremman miehen seksisuhde ja seksityöläisyys ylipäätään ovat sinänsä epätavallisempia teemoja, joihin Härkönen tuo raikkaitakin näkökulmia. Toisaalta tarinan käänteissä ja henkilöhahmoissa on kuitenkin ennalta-arvattavuutta.

Tarinan henkilöt on rajattu tiiviiksi piiriksi. Valtterin, Elsan ja taustalla kummittelevan Hannun lisäksi mukana on oikeastaan vain Elsan Riitta-ystävä, joka toimii peilipintana Elsan uuden tuttavuuden kohtaamisesta aiheutuneille tuntemuksille.

Huumori on Härkösen taitolaji ja sitä viljellään nytkin runsaasti. Elsan hahmo on tragikoominen, mutta hänet kuvataan silti empaattisesti. Jo teema itsessään tarjoaa mahdollisuuksia tilannekomiikkaan, ja tätä mahdollisuutta kyllä hyödynnetään.

Anna-Leena Härkönen: Huomenna hän ei tule
2023, Otava
207s.
Kansi: Kirsti Maula

Jätä kommentti