Sisko Savonlahti: Kai minä halusin tätä

Sisko Savonlahden romaanin nimi on ihana. Yksinkertaiseen lauseeseen tiivistyy koko tunnekirjo ja se on osuvuudessaan omaa luokkaansa.

Romaanin päähenkilö on hieman alle nelikymppinen nainen, jolla on mies, koira ja kiva koti. Eräänä päivänä gynekologilla kierukkaa asennettaessa hän alkaa kuitenkin pohtia elämäänsä ja kyseenalaistamaan elämänsä suuntia ja pohtimaan, miten tähän on päädytty.

Valtteri vastaili viesteihini sitä mukaa kuin kirjoitin niitä. Välillä viikkailin lisää lakanoita. Olin tyytyväinen, että minulla oli tekemistä. En halunnut käyttää aikaa pelkkään viestien kirjoittamiseen. Olin liian monta kertaa tehnyt niin.”

Savonlahden romaani on eräänlainen jatkokertomus edeltäjälle, Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu, joka keskittyi päähenkilönsä arkisen elämän lisäksi seuraamaan hänen pyrkimyksiään saada itselleen poikaystävä. Kai minä halusin tätä -romaanissa vierelle on löytynyt Valtteri, mutta jokin sekä parisuhteessa että koko elämässä mättää. Kertoja purkaa tuntojaan erityisesti ystävälleen Samulille.

Olin 13-vuotias kun tajusin olevani ruma.”

Savonlahden romaanissa ei juonellisesti tapahdu ihmeellisyyksiä, vaan pääasiassa tarina pyörii päähenkilön pään sisällä. Kertojaa vaivaavat tyytymättömyys, masennus, ilottomuus ja tylsyys, joita kuvataan lakonisella huumorilla.

”’ISOT SIMPUKAT 2 KPL. JÄRVENPÄÄ.’ Huuto.netin myynti-ilmoitus oli juuri sitä, mitä olin etsinyt. Simpukat olivat noin 209 sentin mittaisia kumpikin ja niiden lähtöhinta oli kohtuullinen: kymmenen euroa. Tarkistin pankkitilini. En ehkä ollut rikas mutta kyllä minä aina kaksi simpukkaa voisin ostaa.”

Arkisen ja tylsänkin tapahtumattomuuden kuvaamisessa Savonlahdon koruttomat ja riisutut lauseet toimivat, mutta hän onnistuu kerronnallaan tulkitsemaan osuvasti myös masentuneen, itseään varsin armottomasti kohtelevan naisen tuntoja. Minuun Savonlahden toteava, mustahko huumori myös vetoaa ja ironian sijaan romaanin pohjimmaisena vireenä välittyy vilpitön surumielisyys.

Sisko Savonlahti: Kai minä halusin tätä
2021, Gummerus
296s.
Kansi: Hilla Semeri

Jätä kommentti